Egy magyar utcában, egy magyar házban, egy magyar
szobában fekszem a saját dupla ágyamon. December 27-ét írunk, és az óra hajnali 1:29-et mutat, és nem
jön álom a szememre. MI juthatna ilyenkor az eszembe a TNT nagysikerű felvétele
mellett? Hát persze, hogy Szicília. Mégpedig az utolsó kirándulás, Dinnamare.
Egy
hete ülhettem az íróasztalom előtt a fasiszta időkből ránk maradt ritka
kényelmetlen ülő alkalmatosságon, amit egyesek széknek neveznek és kegyetlenül
próbáltam valamit az agyamba applikálni talán Mussoliniről, bár csak annyi
maradt meg róla, hogy ez az ember félelmetesen nagyra tudta nyitni a szemeit.
De
lehetett az a szicíliai migráció vagy épp a svájci választási rendszer, mert én
csak arra tudtam gondolni, hogy ha egy nappal tovább ülök azon a széken, a fenekem
olyan szinten eldeformálódik, hogy azt csak műtéti beavatkozással lehet
helyrehozni. Így azon nyomban rákattintottam kedvenc Dariam mosolygós kalapos
képére a „közösségi hálón” és segélykérő üzenetben kértem, hogy mentsen ki a
süllyedő hajóról, élesszen újra, találjon ki valamit, mert maradandó
károsodásaim lesznek. Gyorsan meg is beszéltük a tervet: holnap, Dinnamare, 20
km. Laikusoknak ez annyit tesz holnap elbuszozunk a közeli hegy lábához, elsétálunk
függőleges terepen 10 km-t a csúcsra (nem szeretem a mászás, túrázás és egyéb
hasonló szavakat. Megrémiszt.), onnan pedig vissza 10 km-t a buszmegállóig. Mi
az nekem? 20 km? Bírom én azt!!
Gondolta az alföldi lány naivan.
Másnap
reggel egy heti hideg élelemmel telepakolt hátizsákkal a hátamon egy szál
pulóverben indultam a buszmegállóba a szikrázó napsütésben. December közepe
volt és 16 fok. Azért a biztonság kedvéért bedobtam egy kabátot is, hiszen
elővigyázatos vagyok és imádok cipekedni. Buszra fel, a terv az volt, hogy
Maciek és Daria pár megállóval később száll fel. Elhagytuk azt a pár megállót és
plusz még egy párat. Akkor kezdtem aggódni, mikor az ablakból kinézve magasodó
nagy hegyek lábát nem pillantottam meg… Rohanás a buszsofőrhöz, akitől a
megnyerő olaszommal szerettem volna megtudni, hogy hol is vagyok. Nem jött
össze. Hívtam Macieket, aki velem ellentétben beszéli az ,,itáliait”. Odaadtam
a buszsofőrnek a telefont, akit aztán cseppet sem zavart, hogy szerpentineken
kanyarogva felel 28 olasz+ 1 magyar lány életéért, miközben telefonál, buszt
vezet, hadonászik és ordít. Mondom ezek jól összevesztek valamin. Visszakapva a
telefonom rákérdeztem:
,, -Összekaptatok? Nagyon bunkó volt?
-Nem, nem nagyon segítőkész volt, csak nem
kanyarodott be az utcánkba. Ki tudja miért. A lényeg, hogy vissza kell jönnöd a
belvárosba!”
Így visszautaztam a központba, találkoztam a
Lengyel családdal és végre elindulhattunk a túrára. Közel egy óra kacskaringózás után a szűk kis
hegyi utakon megérkeztünk a kiindulópontra. Kb. 6 óránk volt megtenni a távot
az utolsó buszig. Az elején kellemes egyenletes terep fogadott, bár rövid kis
lábaimmal szokásosan utolsóként kullogtam hátul a menetben. Az idő tiszta volt,
a táj gyönyörű. büszke voltam magamra, hogy felálltam a fasiszta székről és
végre mozgok valamit. Két óra múlva még mindig nagyon büszke voltam, de a
terepviszonyok egyre meredekebbek lettek és nagyon lassan haladtunk.
Szerencsére arra tévedt egy kedves olasz házaspár, akik Alfa Romeojukkal gombászni
jöttek a hegyekbe, így elvittek minket egy darabon. Az autóból kiszállva
fantasztikus kilátás és 0 fok körüli hőmérséklet fogadott. A kettő
ellensúlyozta egymást. A hegytetőn volt egy kis templom, ahova behúzódtunk a
szél elől, ami 100 km/órás lökésekkel igyekezett minket a mélybe taszítani.
Hangulatos gyertyákkal kivilágított kápolna fogadott. Valaki minden reggel
feljöhet ide meggyújtani a mécseseket. Egyszer csak hatalmasat kordult a
gyomrom, ránéztem Dariáékra:
,,-Szerintetek szentségtörés itt enni?”
De ekkor már mindketten ültek az egyik padon és
bontogatták ki az alufóliából a szendvicseiket. Leültem hát én is falatozni. Miután
kellőképpen felmelegedtünk és felkészültünk arra, hogy hamarosan szél általi
halált halunk, kimerészkedtünk a kápolnából. Körbejártuk a helyet, fotózkodtunk
a tengerre néző panorámával és próbáltuk kikerülni a kecskeszart. A nyájat
később találtuk meg. Mikor már a kezem kellőképpen lila volt és a szervezetem
úgy döntött, hogy nem bírja tovább a hideget, elindultunk visszafelé. De nem
ugyanazon az útvonalon, mint amerről jöttünk. Daria vetette fel az ötletet, ami
így szólt:
,,Menjünk arra!”
Majd kezével légvonalban mutatott Messina felé. A
részletesebb terv az volt, hogy egy abszolút elhagyatottnak tűnő hegyi úton
mászunk le, ami valószínűleg elvezet a főútig, ahonnan majd hazastoppolunk. Az
elején kicsit vonakodtam, mert bárhol máshol szívesebben meghalnék, mint a
hegyekben megfagyva, ahol maradványaimat egy kannibál kecskenyáj fogja
újrahasznosítani. Cicára bíztuk a döntést, aki rábólintott. Így elindultunk a
köves terepen. Sokáig bandukoltunk, mikor találkoztunk három motocross
versenyzővel, akik elmondták, hogy ezen a terepen szoktak versenyezni és kb.
két órára vagyunk a főúttól. Két órával később akadtunk össze a nyájjal, akik
kevésbé voltak vérszomjasok, mint előtte elképzeltem. Sőt, szinte tudomást sem
vettek rólunk, de megnyugtatott a tény, hogy léteznek kecskét Olaszországban.
Az a megdönthetetlen elméletem, hogy az az ország, ahol nem élnek kecskét, az
nem is egy igazi ország. Nem egyenjogú a többivel! Az USA sem az olajért
támadta meg Irakot, csak még több kecskét akart!
A kecskék támaszpontjától
Messina még mindig ugyanolyan távolinak tűnt, és már sötétedni is kezdett. Még
mindig nem volt kedvem éppen aznap kilehelnem az éjjeli fagyban a lelkem, mikor
jött a csoda. A csodát Marcellonak hívták és fehér terepjáróval kanyarodott be
elénk. Marcellotól két érdekes dolgot tudtam meg: 1. fiatalabb korában
tűzoltóként dolgozott és Törökországban mentette az embereket a földrengés
után. 2. Messina még rohadt messze van onnan, ahol tartottunk.
Hős tűzoltónk házig vitt minket, ahol a lábaim
külön életre kelve olykor-olykor összecsuklottak alattam. Elismerem, nem volt
az 20 km, de Szikszai részről örökölt rövid kis lábaimnak éppen elég volt
aznapra.
|
úton |
|
kápolna |
|
Dinnamare |
|
vad kecskenyáj |
tűzoltó, fagyhalál, (K)ecskék, Alfa Romeo... remélem eszedbe jutottam néha! :)
VálaszTörlésFantasztikus vagy! :)