A peronon toporogtam a 216-os számú Citadella nemzetközi gyorsvonat árnyékában. ‒ Mindjárt jön, perceken belül itt lesz – hazudtam a tőlem pár méterre ácsorgó kalauznak és mellé elővettem a tőlem telhető legelragadóbb mosolyomat. Szerettem volna azt hinni, egy kedves mosoly képes befolyásolni a Budapestről Ljubljanába közlekedő nemzetközi vonat menetrendjét, így pár perccel később indulhatunk el a Déli pályaudvarról.
… éti csiga, kikötő, vitorlások, If
vára, Taxi… Taxi 2… a harmadikat már meg sem említem. A negyedik, pedig
kegyetlenül rossz próbálkozás volt, de azt is itt forgatták. Itt rúgott először
labdába Zidane és ért partra keserves 13 év rabság után Edmond Dantes. Január
23-án hajnalban pedig három teletömött bőrönd gurult egymást követve Marseille
utcáin a hozzátartozó kelet-európai turistákkal. Milyen szép is ez a hajnali
kikötőváros. Bár szebb lenne egy nagy adag koffeinnel a szervezetemben. Még így
bedagadt álmos szemmel nézve a várost, első blikkre igazán barátságosnak tűnt.
Valami kaotikus metropoliszt vártam száguldozó francia rendőrökkel, hiszen az
előrejelzések szerint, amik maguk a tények, ez Franciaország második legnagyobb
városa és itt nő ki a tengerből eme békacombevő nemzet legnagyobb kikötője.
Nem voltak tömegek az
utcán, a villamos álmosan nyikorgott el mellettünk fel egy dombra, a délelőtti
órák valamelyikében (mivel nem voltam időérzékem tudatában) pedig el is értünk
a szállásadónkhoz, a mosolygós fhánsziá Alainhoz, aki öt szónál nem beszélt
többet angolul, bár franciául sem sokkal többet szólt hozzánk. Kijelenthetjük,
hogy nem volt egy kifejezetten bőbeszédű állampolgára országának. A kutyájával
már sokkal jobban megértettük egymást. Pár óra tömény alvás után indulhatott a
sereg Marseille bevételére, amire három napunk volt. Másnap délre már szinte
mindent láttunk, amit csak lehetett múzeumokkal együttesen, így a maradék
időben csak csatangoltunk, hátha esetleg valami elkerülte a figyelmünket.
Franciaországban az a jó, hogy 25 év alatt szinte minden múzeumba ingyen
beengednek, amivel vagyonokat lehet megspórolni, főleg egy olyan városban, ahol
múzeumokon és If várán kívül szinte semmi látványosság nincs. A helyzetet
nehezíti, ha If várát lezárják az erős hullámzás miatt. Ez nem azt jelenti,
hogy nem nyűgözött le a város, vagy épp ,,jöttünk, láttunk, visszamennénk”.
Marseille olyan, mint a kikötőben magasodó fehérre pingált óriáskerék. Egyszer
felszállsz rá, az ülések kényelmesek, a levegőből látod a várost, a közelben
horgonyzó vitorlásokat. A tizenhatodik forgás után azonban inkább kiszállnál és
keresnél valami izgalmasabbat. Ahogy az velünk is történt, miután hatodszorra
sétáltuk körbe a kikötőt, vagy harmadszorra néztünk szét a tengerparti erődben.
If szigete helyett a szomszédos Ratonneaura hajókáztunk, ahol kellemes
elhagyatott tengerpartokat és szeles időt találtunk, visszatérve Marseille-be jártunk
egy tengerről szóló modern művészeti kiállításon, ahol egy darab halat sem, de
annál több konténer-szállító hajóról szóló videót mutattak be, egy másik
múzeumban harci maszkokat és preparált emberi koponyákat állítottak ki
Dél-Amerikából, vagy épp Óceániából. Bécit és Pityut ez annyira lázba hozta,
hogy a mai napig közel 30 koponyafotóval rendelkezem a fényképezőgépemen, ha
bárkit érdekel… Egyik este egészségügyi sétánk közben még két tőzsgyökeres, dagadt
hasú elhízott patkánnyal is találkoztunk.
szigetek
vasútállomás
Marseille felülről
a 30/23. koponya
A lengyelekről szóló
sztereotípiákat bővítve, gyomruk egy bizonyíték a fekete lyuk létezésére, a
bort úgy isszák, mintha pisztolycsövet tartanának a tarkójukhoz, az almákat
pedig egészben nyelik le. Történt, hogy megkínáltam őket ezzel vitaminban
gazdag gyümölccsel, és mire kettőt pislantottam elnyelték az egészet. Semmi
csoma vagy szár nem maradt utánuk. Gondolom igyekeznek magukat jó erőben
tartani, ha jönnének Szásáék, nehogy megint eltűnjenek újabb pár száz évre.
Különben ezeknek a fagyhoz szokott vicces mamutoknak hatalmas nemzeti öntudata
van, amit kicsit irigylek tőlük. Ha csak egy lengyel nevet, a
megismételhetetlen pápájuk fotóját, vagy egy Chopinról készített emléktáblát
láttak az utcán, azt rögtön le kellett fényképezni. Azt is megtanultam, hogy
minden –wski vagy –wska végű vezetéknevű élőlény lengyel származású. Marie
Curie, leánykori nevén Sklodowska is ebbe a kategóriába tartozik, csak rosszul
ment férjhez! Köztudottan nagyon vallásosak, bár Béci saját bevallása szerint
azért megy misére, mert utána ingyen kóla és ropi jár a plébánián. Ezek a
polákok krumlipürével eszik a levest és kettő helyett három puszit adnak, amit
bal oldalról indítanak, (egyébként szándékomban áll kezdeményezni egy
közvélemény kutatást, hogy melyik nép melyik oldalról kezdi ezt az üdvözlési
folyamatot. Az utóbbi egy évben temérdek kínos pillanatot kellett elszenvednem,
hiszen többen azt hitték, a magyar lány annyira közvetlen és barátságos, hogy
csókkal kezdi az ismerkedést). A lengyelek kis eufemizmussal szeretnek zsebre
tenni dolgokat, legyen az egy feles pohár, vagy egy 7-es BMW. Bár leginkább
csak Németországból ,,emelnek el” autókat és viszik haza szuvenírnek a
híradások szerint. Talán ez csak egy kis előítélet német részről. Az én
barátaim csak apróbb dolgokra szakosodtak: fém tálcák, sótartók, bliccelés a
metrón.
Lengyel,
magyar két jó barát? A lengyelek tényleg ennyire szeretik a magyarokat? Hát
engem biztos! De az a tapasztalatom, hogy az ő körükben ez a szép hagyomány annyira
nem él. Persze mindegyik el tudja darálni, hogy „Polak, Węgier, dwa bratanki, i
do szabli, i do szklanki.” De így is gondolják? Azt hiszem Európában minket
mindenki annyira utál, (legalábbis semmibe vesz), hogy már annak is örülünk, ha
egy nép elvisel. Vagy, ha valaki Budapesten kívül más várost is ismer, azt meg
főleg, ha ki tudja ejteni, hogy Nyíregyháza!
Emellett
nem mellesleg őrültek is. A marseille-i tartózkodásunk utolsó napján elszaladt
velünk az idő. Nem a rengeteg látványosság miatt, amit az utolsó napra
tartogattunk. Csak barangoltunk a városban és azon kaptuk magunkat, hogy kopott
bőröndjeinkkel fejvesztve rohanunk, hogy elérjük a vasútállomáson a reptéri
buszt. Ott teremtünk, jegyet vettünk, bepakoltunk és volt 5 egész percünk a
buszunk indulásáig, mikor balról valaki megfogta a kezem (mint azt később
észleltem, Béla barátom) és elkezdett futni pótkocsiként maga után ráncigálva vissza
a vasútállomás csarnokába. Fogalmam se volt mi lehet annyira fontos, hogy
lekéssük a buszt és ne folytassuk utunkat Portoba. Az első gondolatom, hogy azt
akarja, vegyek neki kávét, de elfutottunk a kávézó mellett. Aztán meg, hogy
sajtburgert szeretne, de a McDonald’s-ot is elhagytuk. A csarnok közepén elhelyezett
zongorához rohantunk. Nyugodtan leült a zongoraszékre és elkezdett játszani.
Yann Tiersentől kaptam meg a Comptine d'un autre
été l'après-midi-t.
,,Felőlem maradhatunk Marseille-ben”- gondoltam.
Imádom a zongora játékot! Ha valaki le akar nyűgözni, a Kis kece lányomon kívül
bármint eljátszhat, én olvadozni fogok! Mire a dallam végére ért már többen
álltak körülöttünk. Béla felállt a székről, és mintha mi sem történt volna
megint elkezdett maga után ráncigálni. Két órán belül már egy Portoba tartó
Ryanair járat kényelmetlen székén nyomorogtunk…
I hope you know how I love and appreciate this post!!! And Hungarian-Polish Friendship even more!!! It's touching what you wrote here about us, Polish people :D I'm really looking forward for our soon meeting in Prague or somewhere... ;)
PS but at least in Prague I could be a nice guide :P
I hope you know how I love and appreciate this post!!! And Hungarian-Polish Friendship even more!!! It's touching what you wrote here about us, Polish people :D I'm really looking forward for our soon meeting in Prague or somewhere... ;)
VálaszTörlésPS but at least in Prague I could be a nice guide :P